אילו תקנים נדרשים למפוחים?

אילו תקנים נדרשים למפוחים?

מפוחים הם כלי חשוב בשמירה על סביבת העבודה

במפעלי תעשייה, מחסנים, מטבחים, ועוד, מתבצעת עבודה שבמהלכה נפלטים עשן, אדי שמן, וגזים לאוויר. גזים ואדים אלו הם לרוב מהווים סכנה בריאותית כשנושפים אותם בכמויות רבות, ואף יכולים להוות סכנה להיווצרות שריפה. לשם כך, מפעלים, מחסנים, ומטבחים רבים, נדרשים להתקין מערכת מפוחים אשר תעזור לפלוט את כל הגזים השונים החוצה, ולהשאיר את סביבת העבודה בטוחה יותר ונקייה מריחות לא נעימים. מאחר ולמפוחים יש תפקיד כה חשוב בפליטת עשן וגזים שונים מתוך מבנים החוצה, הם צריכים לעמוד בתקן הישראלי בכדי לוודא כי פעולתם מתבצעת כנדרש.

מפוח
מפוח

מה קובע התקן הישראלי?

התקן הישראלי לייצור מפוחי עשן מפורט בת"י 1001 חלק 7 כחלק מתקן כולל המתייחס לבטיחות אש בבניינים: מערכות שליטה לחום ולעשן מפוחים מונעים על ידי חשמל להוצאת עשן וחום. התקן מפרט את סדרת הבדיקות אשר מפוחים המונעים בחשמל ופועלים להוצאת עשן וחום צריכים לעבור.

  • אופן הבדיקה – המפוחים צריכים לעבור בדיקת תקינות הכוללת בדיקה במצב דינמי בתנאי סביבה שונים. הראשון הוא בתנאים של 250 מעלות צלזיוס למשך שעתיים, והשני הוא בתנאים של 400 מעלות צלזיוס למשך שעתיים. אם נמצא כי המפוח פועל בצורה תקינה בשני מצבים אלו אזי הוא תקין לשימוש ומקבל את תו התקן הישראלי הנדרש.
  • דרישות נוספות – בכדי לקבל תו תקן, אין די בכך שהמפוח יעבור את הבדיקות השונות, אלא יש צורך בדרישות נוספות כמו סימוני אזהרה, חיבור למקור כוח חלופי, ועוד. על המפוח צריכים להופיע שלטי אזהרה המסמנים איסור ואזהרה של: פתח גישה – אסור לחסום, בעברית ובאנגלית, את הוראות ההפעלה של המפוח בעברית ובאנגלית, ואת סימון המוצר בעברית ובאנגלית. כמו כן, על המפוח להיות מחובר לגנרטור כמקור כוח חלופי אשר יאפר את המשך פעולתו גם במקרה של הפסקת חשמל או נפילת החשמל במבנה.
  • תחזוקה – בנוסף לקבלת אישור תקן על סמך בדיקות ודרישות נוספות, יש צורך בתחזוקה של מפוחים על פי התקן הישראלי. אופן התחזוקה ותדירות התחזוקה משתנים בין סוגי המפוחים השונים, אך חשוב להקפיד ולבצע פעולות תחזוקה שוטפות עבור המפוחים על פי המלצות היצרן ולפי תקנות הבטיחות באש.

עמידה בתקן מעניקה בטיחות גבוהה

מאחר ולמפוחים יש תפקיד חשוב בהוצאת עשן וגזים שונים מהחלל הפנימי החוצה, חשוב מאוד לוודא כי הם עומדים בכל התקנים הנדרשים. אי עמידה של המפוחים בתקן הישראלי יכולה להוביל לבעיות בסילוק העשן והגזים ואף לגרום להרעלה או לפריצת שריפה. כמו כן, עמידה בתקן אינה מבטיחה כי המפוח ימשיך לפעול כשורה ללא תחזוקה. לכן, חשוב להקפיד על תחזוקה שוטפת ומבוקרת של המפוחים לפי הוראות היצרן ולפי תקנות הבטיחות באש של איגוד הכבאות וההצלה. הקפדה על תחזוקה נכונה יכולה להציל חיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן